mandag, oktober 30, 2006

Norsk Språkråd. Liker de ikke bannaner?

Etter at Nidar så fort og høflig hadde svart på mailen min, så tenkte jeg større, mye større!
Jeg bestemte at jeg skulle forsøke å infiltrere det norske skriftspråket. Hvor går man da?
Norsk Språkråd!

Jeg skrev en mail der jeg påpekte at det norske språket ikke var som det burde være. Jeg mente at det var på tide å skrive bannan slik som jeg, med flere, sier det, nemlig: bannan.
Jeg understrekte mitt poeng ved å påpeke at engelske ord som catering og fight, har fått en norsk, men også nesten lydrett skrivemåte. En heller dårlig en. Catering kan nå skrives katering, og fight kan nå skrives fait.(Tatt fra www.sprakrad.no) Hvis slike ord kan skrives slik man uttaler dem, så synes jeg det samme kunne blitt gjord med bannan.

Det er nå en drøy uke siden jeg sendte denne mailen. Men har enda ikke fått no svar. Dette reagerer jeg på. Liker ikke gutta i språkrådet bannaner? Eller forholder de seg til det gamle ordtaket "Den som tier, samtykker" ?

8 Comments:

Blogger Leiv Magnus said...

Det har vel ikke så mye med smaken og gjøre, kan jeg tenke meg. Men det skulle tatt seg ut om bokmålet ble omgjort til en rotete dialektskriftspråk. Samtidig skjønner jeg poenget ditt angående "katering" og "fait" (kanskje mest sistnevnte"), og kan godt se at disse forsvinner fra skriftspråket. Men jeg stemmer for et ryddig skriftspråk og skriver banan med én n.

12:47 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Flott å se at du kjemper bannanens sak. Det må da være åpning for å skrive et ord på flere måter også innen bokmål. Ja det er det jo allerede ...

3:27 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Fantastisk at det går an å være så fascinert av bananer! Oops... sorry, bannaner. Men hva skjer med selvrespekten den dagen du skulle begå en liten glipp og skrive banan istedet for bannan...? Jeg bare lurer:)

12:31 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Mulig årsak til at det tar såpass med tid:

Styresaker er ofte ikke avgjort på dagen som søknader kommer inn. Først må det kalles inn til ekstraordinært møte, det kan ta tid... Lenge leve bannaner!

8:14 p.m.  
Anonymous Anonym said...

SKuffende av norsk språkråd... Vil likevel legge vekt på at kampen for bannanen langt ifra er over. Hva med å infiltrere Enebakk ungdomskole? Som ledere i Fredagsklubben har du jo både stor tilgang og påvirkningskraft på lettpåvirkelige ungdommer i en meget gunstig posisjon. Hvis du overbeviser samtlige elever om å begynne å skrive bannan kan umulig skolens ledelse uten videre avskrive dette som feil. Er vi heldige trekkes språkrådet inn igjen, og i en sådan situasjon vil saken definitivt stå sterkere...

10:00 a.m.  
Blogger Leiv Magnus said...

Dette er hårreisende. Her velger jeg å stå på Språkrådets side. Det skal gå og går et klart skille mellom skriftspråk og dialekt, og ingenting er mer irriterende enn folk som skriver på dialekt. La oss holde bokmålet ryddig og forståelig.

1:35 a.m.  
Blogger Bjørnar said...

Du burde prøve med en mail t Noregs Mållag i staden for. For som oss alle veit, e bokmål berre omskriving av dansk, og ken he vel haurt en danske sei bannan? Derimot e nynorsk bygd på dei ekte, nasjonale bygdedialektene rundt om i Norge, og derfor he nok argumenta dine større slagkraft i Noreg enn i Danmark-Norge. Go for it!

12:37 a.m.  
Blogger The Muffin Man said...

Det skal sies at jeg er personlig imot nynorsk, men når det gjelder denne saken, er jeg villig til å gjøre hva som helst for at bannanens skrivemåte skal bestå!

2:29 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home