fredag, november 03, 2006

Masse ting du ikke visste om bannanen...

Ting du kanskje ikke visste om bannanen:
1. Bannanen er den mest spiste frukten i Norge.
2. Bannanen brukes til alt. Som f.eks :frokost, lunsj, skolemat, treningsmat
3. Den er alltid tilgjengelig i god kvalitet i butikken (?)
4. Flesteparten av de bannanene vi har her i Norge, er impotert fra Costa Rica (grunnet at klimaet passer bannanplantene utmerket).

Andre nyttige ting det er viktig å merke seg om bannanen:
Bruksområde:
Bannanen spiser som oftest naturel. Men fungerer utmerket til dessert, kakefyll, babymat, grillet. Bannan smaker spesiellt godt sammen med sjokolade (Krembannan kanskje?)

Oppbevaring:
Bannan må aldri oppbevares i kjøleskap, da blir de grå og taper sin vidunderlige smak.
Anbefalt, og beste temperatur: 14-16 Celsius. Bannanen kan pådra seg frostskader ved 10 grader Celsius, og er ømfintlig for trekk.

Næringsinnhold:
Bananen har svært høy næringsverdi og er rik på karbohydrater. Den er en viktig kilde til A-, B- og E-vitaminer, og inneholder betydelige mengder mineraler, bl.a. fosfor, kalsium, jern og sink. Bananen er ideell å spise før og etter trening, da kroppen fort tar til seg næringen, og er god å spise for gamle og syke da den er lettfordøyelig.


Dett var dett! Her er det mye viktig å merke seg!
Håper deres fremtidige innkjøpte bannaner går en lys framtid i møte! Gjerne i 14-16 grader Celsius.

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bannan er gøtt! Den beste hverdagsfrukten!

12:41 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Skuffende at du ikke nevner at bannaner kan brukes til middagmat også. Hva er vel mors spesialitet "Høne, karrisaus og ris" uten bannaner?

12:53 p.m.  
Blogger Leiv Magnus said...

Vel der graver du vel din egen grav svoger. "Høne, karrisaus og ris" er fortsatt høne, karrisaus og ris selv om bananen ikke er tilstede. Riktignok er den fyldige og søte garnityren noe som hører hjemme sammen med mors hjemmelagede, men det er fortsatt bare garnityr. Og jeg kan vanskelig se at retten taper vesentlig terreng uten. Det hadde vært verre om vesentlig ingredienser som høne, karri og ris hadde manglet. :P

1:41 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Svoger du lissom ...

9:06 a.m.  
Blogger Leiv Magnus said...

Auda. Der dreit jeg meg litt ut ja. Mon tro om analfabetisme er smittsomt. Evt. arvelig.

12:03 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg gir meg over, bannanivaffel.blogspot.com er fullt på høyde med de beste bannan-sitene i Europa ...

2:04 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Du tar nok desverre feil, kjære fetter Gunther. Høne i karrisaus er et ufullstendig måltid uten bannanen, den er et nødvendig tilbehør der! Hele den gastronomiske opplevelsen av høne i karrisaus blir alvorlig endret og nedjustert dersom bannan mangler - og rosiner og peanøtter, men det er ikke poenget her. Høne i karrisaus uten bannan er som første juledag uten storfamilie-brunsj - og det går vel ikke an? Gleder meg til jul, kjenner jeg...
Elisabeth

1:41 a.m.  
Blogger Elisabeth said...

Forresten, Carl Steffen - du må oppdatere blogen din til beta blogger, sånn at jeg kan kommentere som meg selv, og ikke som anonym - det er så kjedelig... :) Elisabeth

1:42 a.m.  
Blogger Elisabeth said...

Oj, der funka det visst likevel. Funka ikke første gangen. Litt driti ut.. Jaja. Glem det, du.. ;)

1:43 a.m.  
Blogger Elisabeth said...

Hvem er maam, forresten?

1:44 a.m.  
Anonymous Anonym said...

I'm The Muffin Man's sister ... Nummer to.

9:09 a.m.  
Blogger Elisabeth said...

Hehe... Det ante meg, men jeg måtte jo nesten spørre. Ha en deilig dag! Klem

11:27 a.m.  
Blogger Leiv Magnus said...

O hvor du går forbi det jeg sier kjære kusine. Vil nødig gjenta meg selv, men det er nok nødvendig i ditt tilfelle. Høne, karrisaus og ris ER fortsatt høne karrisaus og ris. Selv uten bananen. Bananen gjør ikke hønen til fugl, karrien til saus og risen kokt. De tre elementære ingrediensene eksisterer i seg selv uten bananen som garnityr. Og nok en gjentakelse: Bananen er en smakfull garnityr som hører hjemme i retten. Men om den mangler forandrer ikke det de elementære ingrediensene.

3:13 p.m.  
Blogger Elisabeth said...

Kjære fetter - skjønt høne, karrisaus og ris er det grunnleggende er også bannan nødvendig for helheten! Jeg sier ikke at ikke høne er fugl, at ikke risen er kokt (og karrien i seg selv er ikke saus uansett), men jeg sier at det er en ufullstendig opplevelse uten bannanen! Uansett om bannanen er garnityr.

9:44 p.m.  
Blogger The Muffin Man said...

Høne i karrisaus og ris uten bannan er jo helt nyttesløst da!

Da kan man liksågodt spise Corn Flakes.

1:52 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg må smile! Genial side!

I følge Aftenposten i dag er variasjonen "tørket banan (..) like søtt som ballerinakjeks".

http://forbruker.no/pengenedine/article1530791.ece

Visste du forresten at Dronning Sonja har avduket en banan på halvannet tonn?

http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelige/article1218223.ece

3:25 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Det er ingen hemmelighet at trampolina vår har sett sine bedre dager.. Hva om vi bytter den ut med et bannantre! Ny sommer-ny hage, samme ordning som før :)

7:39 p.m.  
Blogger The Muffin Man said...

Bannantre er en genial idè =)

Jeg stemmer for! Men spørs om den dærre familien i 27/29 godtar det da...

8:33 a.m.  
Anonymous Anonym said...

En ting er hvertfall sikkert; et bannantre er mer stillegående enn en trampoline! Men hvis det er bannanfluene de engster seg over, finnes det sprayer for sånt..

5:30 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home